fredag den 18. november 2011

Det her er ikke et fredagsindlæg, eller weekend indlæg og det bliver sikkert heller ikke særlig spændende læsning. Til gengæld fylder emnet al plads i mit hovede og jeg tænker det måske kan hjælpe at få skrevet lidt om det.

Det det handler om er pasningstilbud. Anna skal starte i vuggestue den 1. marts, hvilket betyder at vi skal have hende skrevet op senest den 1. december. Problemet er jeg ikke ANER hvor jeg helst vil have hende hen. Allerhelst gik vi nok bare herhjemme et år mere, for så tror jeg, jeg synes det ville være mere passende at sende hende afsted, men sådan er det desværre ikke i det her land, så jeg må til at tage en beslutning.

Vi har efterhånden været ude at besøge nogle steder (og jeg har været ude at udspionere nogle andre steder;), men jeg er ikke blevet meget klogere...

Mulighederne er:

  1. Privat integreret institution
  2. Kommunal integreret institution
  3. Kommunal fuldt integreret institution
  4. Selvejende integreret institution
  5. Kommunal vuggestue
  6. Ja, og for så vidt også Kommunal dagpleje
Nummer 1:
Plusser: Bedre normering, stor legeplads, god madordning, rytmik 1 gang ugentligt, skovtur 1 gang ugentligt,
Minusser: Dyrere, ligger lidt længere væk, 6000 i depositum, lavere kommunalt tilskud til private institutioner,

Nummer 2:
Plusser: God legeplads, tager på ture,
Minusser: Ingen madordning,

Nummer 3:
Plusser: Bedre plads, god legeplads, har fået den anbefalet,
Minusser: Ingen madordning, 22 børn fra 0-6 år på stuerne,

Nummer 4:
Plusser: God madordning, god beliggenhed, sparer meget tid på at hente og bringe, tager på ture,
Minusser: Mors arbejde (kan det gå?),

Nummer 5:
Plusser: Er meget ude, ligger meget tæt på, sparer tid på at hente og bringe,
Minusser: Så tæt på vi kan holde øje med hinanden fra institutionen til hjem, ingen madordning

Nummer 6:
Plusser: Billigere, mere intimt, mindre forhold
Minusser: Gæstedagpleje ved sygdom, man ved ikke hvad man får, ikke uddannet pædagog,

Derudover er der en anden selvejenede institution og en kommunal (skov)institution, som jeg har kig på, men som jeg faktisk ikke ved om vi kan søge, da de ligger lidt længere væk. Jeg må vist have fat i pladsanvisningen på mandag.

Ih, det er et helvede. Så er det sagt!

6 kommentarer:

  1. Ja, indrømmer gerne at jeg ikke aner noget som helst overhovedet om det emne. Lever i glad uvidenhed endnu. Men håber du finder ud af det, så noget andet kan fylde hovedet!!!

    God weekend og kram herfra

    SvarSlet
  2. Jeg har i nat haft mareridt om vuggestueplads og pladsanvisningen. Så kan så godt sætte mig ind i dine overvejelser. Her ved vi godt hvad vi vil, vi skal bare sikre os at lillesøster får plads i storesøsters vuggestue.

    Vi er i en lille kommunal integreret institution meget tæt på vores hjem. Det kan jeg klart anbefale. Desværre får den ikke lov at være lille så meget længere endnu, da Frederiksberg kommune har besluttet at alle institutioner med under 100 børn skal sammenlægges :(

    Jeg ville ikke vælge din egen arbejdsplads, da det bliver for svært for dig selv tror jeg. Håber I når frem til den rigtige beslutning for jer.

    SvarSlet
  3. For mig betyder madordningen rigtig meget. Det sparer utrolig meget tid og mange bekymringer. Når de er helt små er det desuden svært at sende mad med synes jeg.
    Jeg er også af den overbevisning, at der ikke er nogen institutioner, hvor børnene ikke har det godt. Størrelsen af legepladsen osv. betyder ikke noget for børnene. Det er nok mest et kvalitetestegn vi voksne kigger efter, men som ikke har den store betydning for børnenes trivsel.
    Af de nævnte ville jeg personligt vælge din egen arbejdsplads, men som Mie skriver, kan der selvfølgelig også være nogle problemer forbundet med det.
    Jeg håber i når frem til det helt rigtige for jer.
    Kh. Malene

    SvarSlet
  4. Jeg vil bare lige komme med et hurtigt input i forhold til din egen arbejdsplads; Min lillesøster gik i børnehave i samme institution som min mor arbejdede på. Selvfølgelig ikke på samme stue, men på en af de andre. Det fungerede uden problemer, og gjorde hverdagen nemmere. Dog tænker jeg at der er stor forskel på vuggestuebørn og børnehavebørn (og på forældrene), så du skal nok være helt klar på om du kan slippe hende, når du er på job. Måske er vuggestuebørn for små, fordi de søger deres forældre meget. Vil du se hende på legepladsen etc? For så vil det måske ikke fungere....Bare mine tanker, har jo selv en dreng i vuggestuealder :)

    SvarSlet
  5. Sikke et dilemma! Ja det er jo et spørgsmål om, at man skal føle sig tryg ved at aflevere sig dyrebareste hver eneste dag.
    Jeg syns nu, at nummer et lyder ret godt. Det er guld værd, at der er nogle planlagte aktiviteter, det mangler der i den grad, der hvor min datter er.
    Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men tænker på, hvor kræsen man kan tillade sig at være der hvor du bor? Jeg syns man hører så meget om, at man skal være glad hvis bare man får en plads!
    Jeg bor selv i en lille by, hvor udvalget var ret begrænset, så vi har ikke selv haft det store dilemma.

    SvarSlet
  6. Tusinde tak for jeres input! Hvor er det altså bare dejligt I alle foreslår noget forskelligt;)Jeg er ikke kommet meget videre i min søgning, men har da fundet ud af at der ikke er stor chance for at komme ind i en af dem der ligger uden for vores skoledistrikt, så jeg må nok hellere søge en af dem inden for, for at være sikker.

    Vi er faktisk så heldige at vi nærmest kan vælge og vrage, da der er mangel på børn i området, men uanset hvad, vil man jo gerne have sin yndlings øverst på listen.

    SvarSlet

læg gerne en kommentar -Så bliver jeg glad:)